המפץ הגדול המקראי.


פורום אסטרונומיה ביהדות, עוסק בהיבטים של מדע האסטרונומיה ביהדות ובמקורות.

המפץ הגדול המקראי.

הודעהעל ידי ari » 28 אפריל 2012, 13:03

תודה לרב דר שי אלטר שהאיר את עיני (ראו בהמשך השרשור) לגבי כך שבספר בראשית, ציון מס היום בשבוע ,בא בסוף היום ולא בתחילתו , .
על כן בריאת האדם חלה ביום שישי ולא ביום חמישי כפי שרשמתי מלכתחילה. על כן רשימתי להלן עברה הגהה בהתאם להערתו זו. יאמר מייד כי הרשימה להלן נוגדת את התפישה היהודית אורתודוקסית.
על כל פנים , ספר הספרים התנך הוא יצירה ענקית של העם היהודי שיש הרבה מה ללמוד ממנה,
השאלה שאני מעמיד במרכז הדיון: האם ניתן למצוא בספר התנך רמזים למפץ הגדול ? האם יש בתנך עדויות המחזקות את השערות המחקר המדעי בנוגע לתהליך היווצרות היקום/ החיים ?
ובכן...
יום בהיר אחד , קם אלוהים והחליט על תוכנית גרנדיוזית , בריאת היקום.
הביצוע נמשך שישה ימים בדיוק. 
בפתיח נמסרת הודעה : ״ בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ והארץ היתה תוהו ובוהו ״ אולי רמז כאן לרגעים הראשונים שלאחר המפץ הגדול...תוהו ובוהו.
ביום הראשון
בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ. אם כי נראה לפי הפסוקים שהסדר הנכון, היה קודם כל מעשה בריאת האור. ויאמר אלוהים יהי אור, ויהי אור , כי הרי לא ניתן לראות עצמים ללא אור. כלומר אם נזניח לרגע את יכולת הבורא לראות בכל תחום הספקטרום האלקטרומגנטי.
יש כאן רמז נוסף לארוע המפץ הגדול. התפוצצות מלווה בפליטת אור, על כן ויהי אור. ואם יש אור אז יש גם חושך אחרת לא ניתן להבחין בהמצאות אור, וכאן נקבעו המושגים יום=אור. חושך=לילה.
ביום השני
בריאת השמיים. ונוזל החיים , המיים מופיעים פה לראשונה, אם כי לא מצוינת בריאתם.. האם ניתן להבין מכאן שלא תתכן התפתחות חיים אי שם ביקום ללא מיים.?.....או שמא בחר אלוהים לברוא יצורים חיים  על פני כדור הארץ בלבד ?...
ביום השלישי
בריאת הים והיבשה. הצמחת מדשאות, גני נוי ענקיים ובוסתנים שופעים בעצי פרי למינהו.
ובכן , הצרוף של אור ושל צמחיה מבטיח את תהליך הפוטוסינתיזה שמאפשר הפקת חמצן מדו תחמוצת תתהליך זה קודם לבריאת החי הזקוק לחמצן, למזון -וכמובן למיים שנבראו קודם.
ביום הרביעי
בריאת השמש, הירח והכוכבים. והרי כבר ברא את האור, אז איך יתכן שקודם ברא את האור, ורק לאחר מכן את השמשות/כוכבים. והלא יש כאן בריאת גלים אלקטרומגנטיים לפני שנבראו המשדרים / השמשות ...?? לא ברור. ואולי הכוונה למפץ הגדול שגרם לפליטת אור גדול. או אולי הכוונה לבריאת האור הנראה , ואכן כתוב בראשית " והארץ היתה תוהו ובוהו" זה נשמע כמו הבלגן שנוצר אחרי פיצוץ גדול.......

ביום החמישי
בריאת היצורים החיים בים. בעלי הכנף , ואת התנינים הגדולים. קודם נבראו היצורים החיים בים, זה מעניין כיוון שגם המחקר המדעי טוען שראשית החיים היתה בים. ולאחר מכן בעלי כנף , והתנינים. 
כאן יש סתירה לכאורה להשערות המחקר המדעי, המדע טוען להיווצרות חיים ״ציאנובקטריות״ לפני התפתחות צמחייה על פני כדור הארץ. תפקידן של הציאנובקטריות היה הפקת חמצן . תפקיד אותו נטלו העצים שהופיעו על הבמה מאוחר יותר.
ביום השישי
בריאת יצורי היבשה הבהמות, החיות והרמשים למיניהם. 
ועדיין ביום השישי הספק עבודה מדהים)
לאחר שסיים לברוא את יצורי היבשה , ועדיין בתוך היום השישי
ברא אלוהים את האדם את נזר הבריאה בצלמו ובדמותו. מעפר ואפר, או אם תרצו מאבק כוכבים.
לצד האדם ברא את האשה. בשלב זה עדיין לא היתה בו באדם תבונה. את התבונה הוא רכש לאחר שאכל מעץ הדעת.
מדוע לא נתן אלוהים לאדם בינה מלכתחילה ?...

האם מדובר כאן לראשונה על הופעת האדם הנבון , (כלומר לאחר שאכל מעץ הדעת) - הנקרא על ידי החוקרים ההומו ספניאס. לפי הכרונולוגיה המדעית האדם הנבון הופיע לפני כ 200000 שנה. בהחלט לא בלו"ז המקראי שמדבר על ימים, או אולי שבועות.
ובכן...
אחרי שסיים אלוהים את תהליך המפץ הגדול ואת תוכנית הפיתוח בשישה ימי עבודה בלבד.
כאן בעצם נקבע לראשונה שבוע עבודה  בן ששה ימים. אך מסיבות כלכליות/פוליטיות/אחר ( מחק את המיותר) קיצר האדם את שבוע העבודה לחמישה ימים.
כאן ניתנה הנחייה לכל יצורי עולם להיות ניזונים  מן הצומח. בעצם היצורים הראשונים היו צמחונים, ממתי הפכו בעלי חיים מזון לבעלי חיים אחרים ולאדם. ואכן מדע הביולוגיה/ תזונה גורס כי חלבון מלא ,קיים בבשר בלבד והוא חיוני לאדם. מה פשר ההנחייה הראשונית לאכול מן הצומח בלבד ?, אם כי בהמשך המקרא ,כבר ניתנות  הוראות והנחיות חאדם לגבי אופן אכילת בשר כשר.
אבל כאן קובע אלוהים את האדם כיצור 
הראשון במעלה והשולט על כלל החיים בפלנטה, תפקיד זה היה שייך מלכתחילה לדינוזאורים, שנכחדו על פי השערת המדע על ידי מטאור ענק אשר פגע בכדור הארץ. רק לאחר הכחדת הדינוזאורים נטל האדם את השלטון.
בסיומו של היום השישי , מברך אלוהים על המוגמר:
יום השישי ויכולו השמיים והארץ וכל צבאם, וירא אלוהים את אשר עשה 
והנה טוב מאוד, ויהי ערב ויהי בוקר ‏יום שישי‏ ‏,ויכולו השמיים והארץ וכל צבאם.
ואז...
ויכל אלוהים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה וישבות ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה ויברך אלוהים את יום השביעי ויקדש אותו כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלוהים לעשות.

פה נוסד חוק סוציאלי חשוב נוסף , לאחר שאלוהים קבע את חוק חמישה ימי עבודה בשבוע, קבע יום מנוחה נוסף יום מנוחה אחד בשבוע למעמד הפועלים. דא עקא שעם ישראל מנצל כל סיבה למסיבה, ומספר ימי החופש מעבודה רק הולך וגדל, חגים, ימי מחלה, סידורים דחופים, ועוד ועוד ...
ובכן...
ובכן נכון תאורית המפץ הגדול..מסתורית יותר, ותופעת התפשטות היקום רק מחזקת תאוריה זאת. אבל תודו שהסיפור התנכי הרבה יותר רומנטי, הרבה יותר פיקנטי, ומעניין מאשר הארוע האלים , המסתורי, הלא מפוענח. הנקרא המפץ הגדול. למה לברוא עולם בדרך אלימה, אקראית, ולמה הכל התחיל ברגע ההוא, רגע המפץ. 
והלוא עדיף לברוא יקום כל כך מורכב ומלא קונפליקטים, עם תוכנית עבודה מסודרת. 
או שמא מעשה הבריאה הוא בסה"כ סיכום עבודות הפיתוח של אלוהים שנמשכו 15 מיליארד שנים כאשר השלב הראשון היה המפץ הגדול ?
והרי לפי כתבי הקודש העולם קיים בערך כ- 5000 שנה...
ואולי הקשר בין הלוז המדעי ובין הלוז המקראי טמון בפסוק הבא:
" כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יחלוף"

בכל אופן, לעומת תאורית המפץ הגדול האלימה, מצטיירת כאן השגחה עליונה, דמות אבהית, אלוהית, אחראית, נדיבה , וחובבת טבע, אסטרונומיה, ובעלי חיים אשר בראה את היקום, באופן מבוקר ומתוכנן במשך שישה ימים.

האם עדיף עולם מתוכנן ומסודר , שנברא ומתנהל על פי תוכנית עבודה מסודרת שנקבעה מראש, ע"י ההשגחה העליונה , או עולם הסתברותי שנברא בדרך אקראית , שכל תוצאה בו אפשרית.

על כך אמר איינשטיין בשעתו " אלוהים לא משחק בקוביות עם העולם " כשדחה את התאוריה ההסתברותית של תורת הקוואנטים. אשר קבעה שתהליכים בטבע הם אקראיים.
שבת שלום.
ארי
נערך לאחרונה על ידי ari בתאריך 30 אפריל 2012, 17:53, נערך 3 פעמים בסך הכל.
ari
 
הודעות: 267
הצטרף: 12 פברואר 2012, 00:33

Re: המפץ הגדול המקראי.

הודעהעל ידי הרב ד'ר שי ואלטר » 29 אפריל 2012, 18:04

[color=#000000]ארי שלום,
קצת הארכת, ולא בדיוק הבנתי את הפואנטה בדברים שלך.
קודם כל יש לך טעות. אדם נברא ביום השישי, לא ביום החמישי.
שנית, אתה מתייחס לתיאור הבריאה כ"מסמך מדעי". אני עצמי לא חושב שראוי להתייחס לבריאה כך.
שלישית - יש פרשת בריאה נוספת בפרק ב'. בפרשה זו מובא אספקט אחר של הבריאה, שאיננו כרונולוגי. חייבים להתייחס גם לאספקט הזה, ולא ניכנס לזה כאן.
לגופם של דברים מעשה הבריאה נקרא במקורות חז"ל "מעשה בראשית" ונחשב כמשהו שיש לעסוק בו בסוד.
רבים סבורים כי התיאור של הבריאה איננו כפשוטו, ולכן איש הדת משוחרר מהצורך לתאם בין התיאור המקראי לתיאוריות המדעיות (שמשתנות עם הזמן).
היסוד של הבריאה הוא ה י י ע ו ד. לכל דבר יש יעוד בעולם וכל דבר משרת דבר אחר. (למשל בביולוגיה מדברים על שרשרות מזון).
לפי המדע לא ניתן לדבר על שום ייעוד, אלא הכל אקראי. אולם, הייעוד הוא זה שמעניק את התוכן לחיינו, וזה המוטיב החשוב ביותר בתיאור הבריאה.
מהבריאה עולה כי ההחלטה מה נקרא "טוב" (ומה נקרא "טוב מאוד") היא החלטה של אלוקים. גם המוסר המערבי הושתת על הרעיונות המקראיים, אבל בשלב מסוים החליטו להעלים את אלוקים, כאילו שייתכן מוסר בלי אלוקים. קשה להתווכח עם העובדה ששתי התנועות האתאיסטיות, הנאציזם והקומוניזם - חיסלו בשנים ספורות יותר בני אדם מאשר כל התנועות הדתיות בהיסטוריה.
אני יודע שהדיון עבר לפסים אחרים, אבל אני חושב שלא צריך לייחס יותר מדאי חשיבות לתיאור המקראי של בריאת העולם כתיאור היסטורי אלא תיאור רעיוני-תשתיתי.

שי
הרב ד'ר שי ואלטר
 
הודעות: 17
הצטרף: 02 פברואר 2012, 09:10

Re: המפץ הגדול המקראי.

הודעהעל ידי ari » 29 אפריל 2012, 19:21

הרב דר שי ואלטר שלום וברכה
תודה רבה על הערותיך והתיחסותך.
לפי סדר הדברים הרשום במקרא האדם נברא ביום חמישי. אני מתיחס לפשיטא.
שים לב: כתוב כך:
ויהי ערב ויהי בוקר יום חמישי ......ויאמר אלוהים נעשה אדם בצלמנו ובדמותנו .....ויברא אלוהים את האדם בצלמו ובדמותו....ויהי ערב ויהי בוקר יום שישי.

אכן הפואנטה של מה שרשמתי ,היא נסיון למצוא הקשרים/הקבלות ,בין הנאמר במקורותינו לבין המחקר המדעי.
גם אם מה שרשמתי ,״מתובל״ פה ושם , בהערות הקשורות בעניני דיומא , יש להסתכל על העיקר.
לגבי הפרשנות ש״הרשיתי״ לעצמי לתת לפרשת הבריאה.
הגישה האורתודוקסית אכן מתיחסת למעשה הבריאה כאל ״סוד״ ובפרט שמדובר כאן במעשה הבורא.
הגישה החילונית לפרשנות המקרא, שונה מאוד מהגישה הדתית האורתודוקסית.
ובכן בגישה חילונית ללימוד המקרא יש מספר גישות לימוד ,לימוד המקרא כיצירה סיפרותית, לימוד כיצירה היסטורית , ויש המנסים למצוא הקשרים בין המחקר המדעי ובין הסיפור המקראי.
העליתי כאן מספר שאלות ונסיון לערוך הקבלה  בין התאור המקראי , לבין השערות המחקר המדעי.
בהוקרה.
ארי
ari
 
הודעות: 267
הצטרף: 12 פברואר 2012, 00:33

Re: המפץ הגדול המקראי.

הודעהעל ידי הרב ד'ר שי ואלטר » 29 אפריל 2012, 22:21

ציון ימי השבוע הנזכרים במעשה בראשית מופיעים תמיד בסוף כל יום ולא בתחילתו.
בספר התורה יש פיסקא שבאה בסוף כל יום. די בכך להוכיח את הדברים.
זאת הפעם הראשונה שאני שומע שמישהו מנסה לייחס את בריאת האדם ליום החמישי בשבוע. ממי שמעת דעה כזאת?

שי
הרב ד'ר שי ואלטר
 
הודעות: 17
הצטרף: 02 פברואר 2012, 09:10

Re: המפץ הגדול המקראי.

הודעהעל ידי Radu » 30 אפריל 2012, 10:39

The western civilization is based on two cultures that both are thousands years old.one is the Judaism that gave us morals, ethics and spirituality, and the other is the Greek culture that gave as logic ,science and democracy
But those are so different in concept that the attempts to reconcile them lasted for centuries and, in my opinion, have failed.In one the center of all things is God, in the other it is Man.None of them is atheistic, mind you, but differ fundamentally in their attitude for the supernatural .
In the book of Genesis the serpent, that induced Man to have knowledge against the will of God
Is the Evil, the bad guy, for the Greeks the serpent would have been the hero, the good guy.
Science is conceptually based on the Greek culture and any attempt to see something that is common to Genesis and
science has to take into account the fundamental conflict between the two so different concepts.
When the Big Bang theory came to life those that believe in Creation were happy because at last
science provided a starting point in time and the universe was not eternal and infinite, ideas that conflicted with Genesis. It seems to be that a bridge was built between science and religion, but the current theory, if we look closer, states that time started with the Big Bang, so there was no time before it. But that canceled the cause,God, effect, the universe,relationship because the cause has to be before the effect and being no "before", God, with the Big bang theory, cannot be the cause. So we are back at square one, Genesis is in conflict with science, for now.
Radu
 
הודעות: 128
הצטרף: 12 פברואר 2012, 17:02

Re: המפץ הגדול המקראי.

הודעהעל ידי ari » 30 אפריל 2012, 15:01

הרב דר שי ואלטר
ערכתי הגהה חוזרת לרשימה שכתבתי לעיל
בעקבות הערותיך לגבי:
1. בספר בראשית יום מוגדר בסופו ולא בתחילתו
2. בריאת האדם חלה ביום שישי ולא בחמישי כפי שרשמתי בטעות.
מכל מלמדי השכלתי.
תודה
ארי
ari
 
הודעות: 267
הצטרף: 12 פברואר 2012, 00:33

Re: המפץ הגדול המקראי.

הודעהעל ידי גדי » 01 מאי 2012, 08:39

מקובל לחשוב כי כיום מדע הקוסמולוגה "סותר את התורה". אותו דבר על האבוצוליה. יש כמה שיטות לפתור קונפליקט זה (אם הוא קיים בכלל).
דווקא תיאורית המפץ הגדול שמניחה שהיקום נברא ולא היה קודם היא צעד ענק בכיוון ההתאמה לתיאור בספר בראשית, לעומת תיאורית היקום הסטטי והנצחי ששלטה ברמה אלפי שנים קודם לכן.
לקריאה מעמיקה בנושאים אלו מומלץ להתמודד עם ספרו של הרב מיכאל אברהם אלוקים משחק בקוביות. הוא עוסק באריכות בנושאים אלו.
בכל אופן התורה מקמצת במילים ומקריאת הפשט אין אפשרות להבין את בריאת העולם כתהליך כרונולוגי-היסטורי. מה פירוש המילים תוהו ובהו? אין לנו יכולת לדעת את המשמעות והנושא פתוח לפרשנויות מרובות במפרשים בקבלה ועוד. כבר הזכיר את ההבדלים (ויש כאלו שיגידו אף סתירות) בין פרק א' לבין פרק ב' בבראשית (ושימו לב שיום השבת שייך לפרק א' בחלוקה היהודית, רק החלוקה הנוצרית, מסיבות דוגמטיות הפרידה אותו לפרק חדש. הדוגמה הנוצרית בחלוקת הפסוקים היא עניין מרתק אך שייך לפורום אחר). אף אם נניח שהיו מקורות שונים ואת כל גיבובי ביקורת המקרא, הרי ברור שגם ה-"עורך" היה מודע לאותן סתירות ובכוונה שם אותן אחת ליד השנייה (לעומת טעות בין מלכים לדברי הימים שיכלה "לכאורה" להתפלק. גם ברור שיש הבדל רב בין התורה לבין הנביאים והכתובים אבל גם זה עניין לפורום אחר)...
גם לגבי עונות השנה, והזמנים. נקודת ההתיצבות היא לאחר המבול.
גדי
 
הודעות: 34
הצטרף: 14 פברואר 2012, 23:08

Re: המפץ הגדול המקראי.

הודעהעל ידי ari » 01 מאי 2012, 20:29

גדי.
תודה על ההפנייה לספר " אלוקים משחק בקוביות" . נראה לפי האתר שלך שעסקת בדיון זה בעבר. ואינך רואה סתירה בדיון מדעי במעשה הבריאה,ובין עובדת היותך אדם דתי.
אחת הבעיות המרכזיות ,שמפריעות לאנשי המדע במעשה הבריאה, היא העובדה שבמעשה הבריאה, מדובר על בריאת מסה ואנרגיה יש מאיין.
הגישת המדעית המסורתית , מדברת על חוק שימור המסה והאנרגיה . פרושו של דבר שלא ניתן ליצור יש מאין. מאידך גיסא, המפץ הגדול מדבר על ארוע שהתחיל בנקודת זמן מסוימת. הרגעים הראשונים של התהוות המפץ, נשארו עלומים ולא מפוענחים.
מעשה הבריאה גם הוא התחיל בנקודת זמן מסוימת. על כן קיימת גישה גם בין אנשי מדע ,ולא רק בקרב אנשי הדת ופרשני התורה, שככל הנראה היה מעשה בריאה .
ארי
ari
 
הודעות: 267
הצטרף: 12 פברואר 2012, 00:33

Re: המפץ הגדול המקראי.

הודעהעל ידי ואדים » 04 מאי 2012, 22:04

Hello Radu,
Speculation that the presentation here is correct and accurate, however we are not Jewish in our country in particular, can judge one way or another!
Those who believe in God who created all of everything, this is acceptable and okay.
Man in his beliefs live!

However, we can not deny or should deny the science that shows proven results Mdaion arguments by empirical studies.

Integration of the Big Bang theory, the scientists. And the act of creation in the Bible as "chaos"
They are quite "similar" in a sense?

I believe that if humanity succeeds in doing, whether Christianity, Judaism and science will incorporate Yids I wonder what will be the results?
Just try not wrangling ...
סמל אישי של המשתמש
ואדים
 
הודעות: 80
הצטרף: 14 פברואר 2012, 10:57

Re: המפץ הגדול המקראי.

הודעהעל ידי מאיר מן » 23 אפריל 2014, 01:18

מענין לציין בהקשר זה את הגמרא במסכת חגיגה המספרת שהעולם היה מתפשט עד שאמר לו הקב"ה די.
מאיר
מאיר מן
 
הודעות: 3
הצטרף: 22 אפריל 2014, 19:28

הבא

חזור אל אסטרונומיה ביהדות - Astronomy in Judaism

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 15 אורחים

cron